آموزش تخصصی هنر کودکان ماهک - نقاشی - کاردستی - سفالگری - قصه گویی - فن بیان - نمایش خلاق - بازی و هوش - هنر خلاق - کاریکاتور - آموزش خط ریز خودکاری برای دانش آموزان

مقالات و کتابها

مقالات و کتابها

 

1  نقاشی

توجه به مراحل رشد، به ما می‌فهماند که میان کودک و انسان بالغ، تفاوتی بنیادی وجود دارد، تفاوتی که نمی‌توان آن را فقط براساس سال‌های تجربه توجیه کرد. او طی رشد دگرگون می‌شود، به‌گونه‌ای که نوع دگرگونی هر مرحله با مرحله قبل و مراحل بعد متفاوت است.

برخی از دانشمندان، مراحل رشد هنر را با مراحل رشد فکری یکسان شمرده‌اند. “لون فلد” متجاوز از بیست سال است که رشد هنر در کودکان را به چند مرحله تقسیم کرده است، این مراحل شامل:

۱- مرحله بدنویسی (از دو تا چهارسالگی)

۲- مرحله مقدماتی طراحی (از چهار تا هفت سالگی )

۳- مرحله طراحی (از هفت تا نه سالگی) می‌باشد.

به‌طور معمول، کودک دو تا چهار ساله مرحله بدنویسی را با تمرین حرکتی و نقاشی تجربه می‌کند. از کشیدن خط طولی، به خطوط مدور می‌رسد تا به‌تدریج، این خطوط، هماهنگی بیشتری پیدا می‌کنند. هر چند نقاشی‌های او چیزی را نشان نمی‌دهند، اما او به‌طور معمول، آن‌ها را نامگذاری می‌کند.

در مرحله مقدماتی طراحی، کودک ارتباط میان نقاشی، تفکر و واقعیت را درک می‌کند. نهادهائی که او در ناشی خود می‌آفریند، دائم در حال تغییر هستند. به کشیدن شکل‌هائی تصوری، برای همه چیز می‌پردازد که شاید با واقعیت منطبق نباشد. او در این مرحله به مفاهیم را شکل می‌دهد و ما در کارگاه ها با استفاده از تکنیکهای مختلف با پرورش این مهارت سعی بر معنا و مفهوم بخشیدن افکار و پرورش مهارتهای انتزاعی کودکان داریم.دیداری، فضایی

 

 

2  هوش دیداری، فضایی چیست؟

 

این نوع هوش توانایی درک پدیده های دیداری است.

امکان خلق ماهرانه تصاویر ذهنی به منظور حل مشکلات

با بکارگیری این هوش فرد می تواند شکل ها را در ذهن حرکت دهد و بچرخاند و به صورت سه بعدی آن را در ذهن ببیند!

توانایی درک بصری فضایی ،تجسم فضایی ،رسم نقشه ونمودار ،کارتصویری گرافیک وطراحی ،خیال پردازی ،علاقه به دیدن فیلم ویدئو ،بازی شطرنج و

یادگیرنده های دارای این نوع هوش، با تصاویر فکر می کنند.

و برای به دست آوردن اطلاعات نیاز دارند یک تصویر ذهنی روشن ایجاد کنند.

 

 

 

مهارت های آنها شامل موارد زیر است:

ساختن پازل،

درک نمودارها و شکل ها،

حس جهت شناسی خوب،

طراحی، نقاشی،

ساختن استعاره ها و تمثیل های تصویری (احتمالا از طریق هنرهای تجسمی)،

دستکاری کردن تصاویر،

ساختن،

تعمیر کردن،

طراحی وسایل عملی،

تفسیر تصاویر دیداری

 

 

چکار کنیم؟

-از تجسم استفاده نمایید.

نشانه های رنگی را بکار ببرید.

از جدول، نقشه ها و دسته بندی ها و نمودار ها استفاده کنید.

نوار ویدئو، اسلاید، آلبوم عکس خلق کنید.

یک اثر هنری خلق کنید و شرح دهید.

برای شرح موضوع یک تابلو یا کارت بازی خلق کنید.

همراه با کشیدن ،نقاشی کردن، خلاصه کردن یا مجسمه سازی موضوع را شرح دهید.

 

 

 

3- راهکارهای پرورش خلاقیت :1

اههای پرورش خلاقیت در کودکان راهکارهای پرورش خل

با انجام فعالیت های ساده و سر گرم کننده حتی در زمان غذا دادن به نوزادان می توانید یاد گیری آنها را بهبود ببخشید. همه ما به محض اینکه نوزادمان به دنیا می آید و سالم است، خدا را شکر می کنیم و خوشحال می شویم؛ ولی در عین سلامت از هوش درخشانی نیز بهره مند باشد.در مورد هوش خارق العاده ای که منجر شودکودک ما به دانشگاه راه پیدا کند، صحبت نمی کنیم، بلکه منظور سلامت فکری کودک برای گذران یک زندگی بی دغدغه است.

 

اگر چه بخشی از هوش کودک به ژن بستگی دارد، ولی علم به وضوح نشان داده که رشد مغز کودک تا حدود زیادی به تجارب اولیه نوزاد و استفاده از اسباب بازی های مختلف وابسته است. نگران نباشید، پرورش و رفتار مثبت با کودکان موجب ساخته شدن میلیون ها اتصالات مغز می شود که هر یک از آنها به رشد زبان، مهارت های حل مسائل و ضریب هوشی عاطفی کودک و...منجر می گردد. مهم این است که سخت تلاش کنید و با استفاده از حواس کودک و تلفیق آموزش و تفریح بتوانید هوش و توانایی کودک را برای یادگیری بهبود ببخشید.


 یاد دادن معنی کلمات به کودک
با کودک خود به آرامی صحبت کنید و معنی کلمات را با نشان دادن اشیا به آنها آموزش دهید. این کار یادگیری کودک را افزایش می دهد. هیچ گاه با کودک خود تمسخر و یا با الفاظ بد صحبت نکنید، آنها ماه ها قبل از اینکه بتوانید حرف بزنند، معنی کلمات شما را درمی یابند.

راجع به صدا از کودک بپرسید 
هنگامی که کودک خود را به پیاده روی می برید و صدای واق واق یک سگ را می شنوید، از او سوال کنید که چه صدایی شنیده است و خود آن را پاسخ دهید. واق واق این کار موجب می شود که در نهایت کودک شما سعی کند این صدا را تقلید کرده و با آن آشنا شود و یا هنگامی که باران شروع به باریدن می کند، اجازه دهید که چند قطره از آن به صورت کودک شما برخورد کند! نگران نباشید، هیچ نوزادی با چند قطره باران یخ نمی زند ولی این امر موجب می شود که حساسیت فیزیکی را درک کند و سپس روی او را بپوشانید و به خانه ببرید.

افزایش هوش اجتماعی کودک
با تمام اطرافیان تان با لبخند و مودبانه برخورد کنید حتی با فروشنده ای که کیسه های خریدتان را تا ماشین شما می آورد. این کار علاوه بر آموزش لبخند و رعایت ادب به کودکان، هوش اجتماعی آنها را افزایش می دهد. به یاد داشته باشید که کودک تان به شما نگاه می کند و از هر نوع تعامل و رفتار شما درس می گیرد. مغز نوزادان، اطلاعات جدید را به بهترین نحو پردازش کرده(به خصوص زمانی که در محیط های آشنا قرار می گیرند) و سپس تمامی جزئیات را به صورت اتوماتیک تجزیه و تحلیل می کند؛ مثلا هر روز در یک ساعت مشخص به پیاده روی بروید؛ ولی هر بار مسیر خود را تغییر دهید.

با کودک حرف بزنید
با کودک خود یک مکالمه دو سویه داشته باشید و به او فرصت پاسخ دهی بدهید. حتی اگر این پاسخ یک لبخند باشد، ولی انتظار شما برای گرفتن پاسخ از کودک مهم است و کودک متوجه می شود که واکنش او برای شما اهمیت دارد و مفهوم تبادل (دادن و گرفتن) را به کودک آموزش می دهد. می توانید با او بازی کنید اشیای مختلف را دست او بدهید و از او بخواهید که آن شی را به شما بدهد و نام آن تکرار کند و سپس شما از او تشکر کرده و مجددا آن شی و یا جسم دیگری را به او بدهید.

 

استفاده از زبان اشاره
استفاده از زبان اشاره را در گفت و گو با کودک فراموش نکنید. قبل از اینکه کودک یاد بگیرد حرف بزند، لازم است بیش از 80 عضله ای که در دهان و صورت او وجود دارد، به اندازه کافی رشد کنید. تکامل این عضلات بیش از یک سال زمان خواهد برد، ولی با زبان اشاره کودک خیلی زود می تواندمنظور خود را به والدین بفهماند؛ مثلا با نشان دادن فنجان و شیر از والدین خود درخواست شیر کند.

 

با استفاده از این روش، بسیاری از مفاهیم را همچون متشکرم، لطفا و...را می توان به کودکان آموزش داد. با توجه به پژوهش های انجام شده نوزادان از دو ماهگی می توانند تعداد را احساس کنند و متوجه تغییرات تعداد اشیا می شوند. از دوازده ماهگی از آنها بخواهید که اسباب بازی های یکرنگ خود را طبقه بندی کنند.

 

منبع:nikpak.blogfa.com

6  - راهکارهای پرورش خلاقیت کودکان در کارگاههای مادر و کودک

راهکارهای پرورش خلاقیت :

1 - تفکر خلاق را با ارزش می دانیم :اگر ما انتظار داریم خلاقیت توسعه یابد باید یاد بگیریم که آن را با ارزش بدانیم.

2- بچه ها را با محرکهای محیطی حساستر میسازیم: مثلا اگر میتوانید در روابط اجتمائی خلاق باشد که به احساسات نیازها و روحیات انسانی و مانند آن حساس باشد .

3- دستکاری اشیاء و عقاید را تشویق میکنیم . بچه ها اغلب مایلند به دستکاری و بررسی اشیاء بپردازند که مربوط به حس کنجکاوی آنهاست .

4- چگونگی آزمایش منظم عقاید را یاد میدهیم . یکی از هدفهای کاملا پذیرفته شده تربیتی این است که به بچه ها آزمون واقعیتها را آموزش دهیم تا تصویر واقعی از دنیایی که در آن زندگی می کنند بدست آورند .

5- تحمل عقاید تازه را توسعه می دهیم . مربیان باید عقاید تازه افراد خلاق را حمایت و بچه ها را تشویق به این عمل کنند .

6- از تحمیل یک الگوی خاص اجتناب می کنیم . آزادی یک اصل اساسی در کار خلاقیت است . بنابراین مقید بودن افراد برای تبعیت از یک الگوی خاص اثرات منفی دارد .

8- در کلاس جوی خلاق ایجاد می کنیم . برای ایجاد تفکر خلاق در بجه ها ایجاد گروههای کلاسی نقش موثری دارد . بجه های گروه با شرکت در ایجاد افکار خلاق احساس لذت و رضایت می کنند .

9- و ....

 

7- فواید انجام کاردستی در رشد و خلاقیت کودک

کاردستی وسیله ای است برای بیان احساسات، افکار و تمایلات کودک . به عبارتی کاردستی همچون زبان گویا برای برقراری ارتباط با دیگران عمل می کند. انجام فعالیتهای کاردستی باعث تقویت مهارتهای دستی و ایجاد هماهنگی بین ذهن ، چشم و دست می گردد. کودک از این که چیزی را خلق کرده احساس رضایت می کند و اعتماد به نفس او توسعه می یابد. ذوق هنری و حس زیبا شناسی او ارتقاء پیدا می کند. 

در کارگاه مادر و کودک سعادت آباد همواره دو اصل اساسی رعایت می گردد: 1- آزادی عمل کودک 2- لذت بخشی فعالیت. در این کارگاهها فعالیت ها به نوعی برنامه ریزی شده است که کودک در عین آزادی عمل دست به ابتکار و خلاقیت بزند و از فعالیتهای خودش لذت ببرد.

 

8- بازی با کودک

بازی یکی از مهمترین ابزارهای است که کودک را در کشف محیط پیرامون خود کمک می کند و زمینه یادگیری وی را فراهم می سازد.

بازیهای هدفمند و خلاقانه عموما باعث تحریک حواس کودک شده و کودک را نسبت به محرکهای محیط حساس می نماید. کودکان در سالهای اولیه از طریق بازیهای انفرادی و بعد بازیهای گروهی معنا و مفهوم اصول و قواعد و نظم و ترتیب را می آموزند و برای ورود به اجتماع آماده می شوند. مهارتهای اجتماعی شدن (مشارکت، رعایت نوبت، اجازه گرفتن و ...) در او توسعه می یابد.

 

9-  راهکارهای پرورش خلاقیت :

1 - تفکر خلاق را با ارزش می دانیم :اگر ما انتظار داریم خلاقیت توسعه یابد باید یاد بگیریم که آن را با ارزش بدانیم.

2- بچه ها را با محرکهای محیطی حساستر میسازیم: مثلا اگر میتوانید در روابط اجتمائی خلاق باشد که به احساسات نیازها و روحیات انسانی و مانند آن حساس باشد .

3- دستکاری اشیاء و عقاید را تشویق میکنیم . بچه ها اغلب مایلند به دستکاری و بررسی اشیاء بپردازند که مربوط به حس کنجکاوی آنهاست .

4- چگونگی آزمایش منظم عقاید را یاد میدهیم . یکی از هدفهای کاملا پذیرفته شده تربیتی این است که به بچه ها آزمون واقعیتها را آموزش دهیم تا تصویر واقعی از دنیایی که در آن زندگی می کنند بدست آورند .

5- تحمل عقاید تازه را توسعه می دهیم . مربیان باید عقاید تازه افراد خلاق را حمایت و بچه ها را تشویق به این عمل کنند .

6- از تحمیل یک الگوی خاص اجتناب می کنیم . آزادی یک اصل اساسی در کار خلاقیت است . بنابراین مقید بودن افراد برای تبعیت از یک الگوی خاص اثرات منفی دارد .

8- در کلاس جوی خلاق ایجاد می کنیم . برای ایجاد تفکر خلاق در بجه ها ایجاد گروههای کلاسی نقش موثری دارد . بجه های گروه با شرکت در ایجاد افکار خلاق احساس لذت و رضایت می کنند .

9- و ....

10 رویکرد شناخت گرایی در کارگاه مادر و کودک

ما در این کارگاهها از طریق آموزش غیر مستقیم، کودک را در موقعیتی قرار می‌دهیم که خودش مباحث علمی را تجربه کند و مستقیماً در رویارویی با واقعیات به درک و فهم عمیق پدیده‌ها دست یابد.

در این روش سعی می‌شود که مربی کمترین دخالت را در فرایند یادگیری کودک داشته باشند تا بدین طریق اجازه دهند استعدادهای کودک آن گونه که هست و نه آن گونه که باید، رشد و شکل گیرد. اداره یک کلاس به روش شناختی کار بسیار دشواری است که شاید در مقام حرف و ایده، ساده و جذاب به نظر برسد، اما به دانش، صبر و تجربه‌ی بالایی نیازمند است که نظام کلاس از هم گسیخته نشود و در عین واگذاری امر یادگیری به کودکان و دادن آزادی‌های فراوان، خروجی آموزشی و تربیتی کلاس در سطح مطلوبی باشد. 

11-  تحریک حواس پنجگانه در کودکان

 

کودکان از یک سالگی به بعد به وسیله حواس پنجگانه خود با جهان خارج ارتباط برقرار کرده و توانایی ها و استعداد آنها  وابسته به  قدرت این حواس است. بنابر این در کارگاه های مادر و کودک سعادت آباد با اجرای فعالیت ها و بازی های خلاقانه حواس پنج گانه کودکان مانند حس لامسه، بویایی و شنیداری آنان را تقویت  کرده و تجربه ها و فرصتهای متنوعی در اختیار کودک قرار می گیرد تا رشد همه جانبه او محقق شود. همچنین خلاقیت و توانمندی مادران نیز برای تعامل هدفمند و موثر باکودکان افزایش می یابد.

در این کارگاه  علاوه بر فعالیتهای فوق الذکر فعالیتهای دیگری چون بازی مادر کودک، ورزش مادر و کودک و کلاسهای آموزش تربیتی مادران جهت تقویت چهار حوزه ی رشدی کودک و افزایش سطح علمی مادران ،پیرامون رشد و حوزه  سنی کودکشان در نظر گرفته شده است.

 

12- کاردستی و نقش آن در رشد همه جانبه کودک

در کارگاه تخصصی مادر یکی از 8 مهارت آموزشی، کاردستی است. کاردستی در رشد ذهنی کودک کمک شایانی می کند چرا که:

  • * وسیله ای است برای بیان احساسات، افکار و تمایلات کودک. 
  • * باعث تقویت مهارتهای دستی و ایجاد هماهنگی بین ذهن و چشم و دست می گردد.
  • * کودک از این که چیزی را خلق کرده احساس رضایت می کند و اعتماد به نفس او توسعه می یابد.
  •  * ذوق هنری و حس زیبا شناسی در او تقویت می شود.
  • * وسیله ای برای پاسخ به حس کنجکاوی و حسایت نسبت به محیط است.
  • * مهارتهای اجتماعی شدن(مشارکت، نوبت ، اجازه گرفتن و...) در اون توسعه می یابد.

 

فواید انجام کاردستی در رشد و خلاقیت کودک

کاردستی وسیله ای است برای بیان احساسات، افکار و تمایلات کودک . به عبارتی کاردستی همچون زبان گویا برای برقراری ارتباط با دیگران عمل می کند. انجام فعالیتهای کاردستی باعث تقویت مهارتهای دستی و ایجاد هماهنگی بین ذهن ، چشم و دست می گردد. کودک از این که چیزی را خلق کرده احساس رضایت می کند و اعتماد به نفس او توسعه می یابد. ذوق هنری و حس زیبا شناسی او ارتقاء پیدا می کند. 

در کارگاه مادر و کودک سعادت آباد همواره دو اصل اساسی رعایت می گردد: 1- آزادی عمل کودک 2- لذت بخشی فعالیت. در این کارگاهها فعالیت ها به نوعی برنامه ریزی شده است که کودک در عین آزادی عمل دست به ابتکار و خلاقیت بزند و از فعالیتهای خودش لذت ببرد.

 

تماعی شدن فرایندی است برای یادگیری مهارت ها و شیوه هایی که فرد را در برقراری ارتباط دیگر افراد جامعه توانا می سازد.

ا 13 - رشد اجتماعی کودکان در کارگاه مادر و کودک ز الگوهای مشخصی پیرویی می کنند. رمادر و کودکاجتماعی شدن فرایندی است برای یادگیری مهارت ها و شیوه هایی که فرد را در برقراری ارتباط دیگر افراد جامعه توانا می سازد.

اگر چه آداب و رسوم کشورهای مختلف و حتی گروه های مختلف در یک کشور با هم تفاوت دارند اما رشد اجتماعی در همه دنیا از الگوهای مشخصی پیرویی می کنند. 

 

برخی از فعالیتهایی که به رشد اجتماعی کودکان کمک می کند در کارگاه مادر و کودک سعادت آباد عبارتند از:

محبت حضور در گردشهای گروهی

محبت شرکت در گروههای بازی

محبت قرار گرفتن در گروههای همسالان 

 

کودکانی سالم و با نشاط هستند که بتوانند با افرادی که در اطرافشان هستند سازش داشته باشند و این در صورتی محقق می گردد که آنها مهارتهای اجتماعی را آموخته باشند.

 

 

برخی از فعالیتهایی که به رشد اجتماعی کودکان کمک می کند در کارگاه مادر و کودک سعادت آباد عبارتند از:

 آ14ه-. مهارتهای تفکر-

مهارتهای تفکر فرآیند شناختی است که انسان را قادر می سازد تا اطلاعات را درک کرده و یا آنها را خلق نماید. بنابراین عادات ذهنی و فرآیندهایی که فرد هنگام تفکر طی می کند نشان دهنده میزان دستابی به مهارتهای تفکر است.

در کارگاه مادر و کودک برای اجرای فعالیتهای مهارتهای تفکر به چند نکته توجه می شود:

·        1. کودک را در موقعیت چالش برانگیز و موقعیت جدید قرار می دهیم.

·        2. در انجام فرآیند هرگونه فعالیت و واکنشی را رد نمی کنیم.

·        3. در صورت عدم علاقه او را به ادامه کار وادار نمی کنیم.

·        4. فعالیتها را به گونه ای طراحی کرده ایم که کودک احساس می کند در حال بازی است.

·        4. پاسخها را متناسب با درک و فهم کودک می دهیم .

·        5. به توانایی ها و تفاوتهای فردی توجه می کنیم.

·        7. در صدد کشف توانایی های بالقوه کودکان هستیم.

·        8. و ....

 

زی 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ورود کاربران

ماهک ازنگاه تصویر

  • 1 (1)
  • 1 (2)
  • 10
  • 11
  • 13
  • 16
  • 18
  • 19
  • 20
  • 25
  • 26
  • 28
  • 31
  • 32
  • 33
  • 35
  • 37
  • 7
  • 9
  • WP_20160529_11_19_26_Pro
  • WP_20160531_11_20_28_Pro
  • WP_20160531_11_20_56_Pro
  • WP_20160531_11_25_12_Pro
  • WP_20160531_11_25_30_Pro
  • WP_20160614_14_21_23_Pro
  • WP_20160614_14_21_26_Pro
  • WP_20160614_14_21_42_Pro
  • WP_20160614_14_22_02_Pro
  • WP_20160614_14_22_08_Pro
  • WP_20160614_14_22_17_Pro
  • WP_20160614_14_22_34_Pro
  • WP_20160614_14_50_06_Pro
  • WP_20160615_11_37_14_Pro__highres
  • WP_20160615_11_37_39_Pro__highres
  • WP_20160615_11_38_15_Pro
  • WP_20160615_11_38_30_Pro
  • WP_20160615_11_38_30_Pro__highres
  • WP_20160615_11_39_14_Pro
  • WP_20160615_11_39_49_Pro